KATEGORIA |
TYP OFERTY |
TEAM BUILDING, ćWICZENIA - CZY WARTO... |
Określnie Team building lub jego polski odpowiednik czyli budowanie zespołu, wykorzystywane jest w ostatnim czasie do określenia często skrajnie różniących się od siebie celów. Warto więc zgłębić temat, aby w przyszłości ułatwić sobie dookreślenie swoich celów kryjących się pod tym hasłem. W skrócie wiec - budowanie zespołu to tworzenie synergii wśród grupy ludzi w celu osiągnięcia wspólnego celu.
Aby więc przystąpić do realizacji swojego projektu szkoleniowego, musimy zadać sobie podstawowe pytanie: JAKI JEST CEL MOJEGO ZESPOŁU i czy występują jakieś elementy które uniemożliwiają osiągnięcie go w sposób satysfakcjonujący z punktu widzenia współpracy i efektu biznesowego. Jeżeli nie jest to takie oczywiste, niezbędna będzie diagnoza zespołu w celu określenia jego mocnych i słabych stron. Dopiero po określeniu elementów hamujących zespół możemy dobrać narzędzia która pomogą nam wypracować nowe umiejętności i nawyki.
Dlatego bardzo ważne są dwa podstawowe elementy:
- I. Czas życia zespołu,
- II. Wielkość zespołu a co za tym idzie, rodzaj wewnętrznego „hamulca” grupy.
Musimy pamiętać również że świadome budowanie zespołu jest złożonym procesem, w którym trener jest jedynie „zwierciadłem” zachowań grupy, a cała praca związana ze zmianą np. kultury organizacji lub złych nawyków leży na barkach szefa zespołu jak i jego członków.
Czas życia zespołu doskonale zobrazował Bruce Tuckman tworząc bazową teorię składającą się pierwotnie z czterech a docelowo z pięciu etapów:
- 1. Formowania
- 2. Docierania
- 3. Normowania
- 4. Realizacji
- 5. Zawieszenia
Model Tuckmana w formie graficznej
Oczywistym zatem jest że na każdym z etapów funkcjonują inne mechanizmy zaangażowania, jakości współpracy i tym samym inny będzie dobór rozwiązań szkoleniowych.
Inaczej będziemy również rozwijać zespół w zależności od jego wielkości. Może się to wydać dziwne, ale czasem z punktu widzenia biznesowego nie ma przymusu bezwzględnej współpracy wszystkich zespołów w firmie, jeżeli nie istnieje pomiędzy nimi zależność współpracy w osiągnieciu wspólnego celu.
Możemy określić zatem cztery grupy zespołów:
1. Zespół jednoosobowy - są to na ogół specjaliści przypisani do pracy projektowej. Z wiadomych względów w tym przypadku będziemy się skupiać na rozwoju indywidualnych umiejętności wzmacniających element współpracy z ewentualnymi pozostałymi zespołami.
2. Zespoły małe – w którym kolosalne znaczenie mają style osobowości, predyspozycje w komunikacji, zdolności motywacyjne. Każdorazowe wchłonięcie nowego członka zespołu w sposób znaczny może zachwiać dotychczasową strukturą zespołu. Pomocne są tutaj narzędzia oparte na teorii ról w zespole (Meredith Belbin), które pomagają w przypisaniu osób do odpowiednich zadań oraz wypracowaniu dobrego modelu komunikacji.
3. Multizespoły – czyli grupa dwóch lub więcej zespołów małych, gdzie podstawowym problemem w skali globalnej jest wypracowanie współpracy pomostowej pomiędzy nimi. Bardzo często nieufność, rywalizacja są wpisane już w nieoficjalną kulturę organizacji.
4. Duże zespoły – w których przyjęcie w swoje szeregi nowych członków zespołu nie ma wpływu na jego funkcjonowanie. Współpraca oparta jest w dużej mierze na realizacji misji firmy oraz kulturze organizacji.
MICE4u.pl
WOJEWÓDZTWO |
PODSTRONY |